Cel mai adesea e greu să alegi titlul – cel puţin pentru mine, care sunt ataşat de ce e clasic, deci caut ca orice titlu să exprime lapidar baza a ce am de spus. În acest caz, am fost bucuros să pot lega intrarea în ideea ce vreau s-o dezvolt de formula ce prezintă tematica numărului curent. În momentul de faţă, însă (şi din păcate), în multe locuri din lume (inclusiv România) mai degrabă se potriveşte un enunţ de genul „globalizare sau identitate culturală“. Am arătat într-un eseu anterior de ce situez globalizarea pe un loc de frunte între aşa-zisele provocări ale lumii contemporane, ajungând şi atunci la ţara şi poporul meu – de care mi se pare firesc să fiu preocupat în primul rând. Totodată, spectacolul vieţii de zi cu zi, mai cu seamă televiziunea, îmi întăreşte părerea că suntem năpădiţi de un cosmopolitism dus la extrem. Prin urmare, dacă te raportezi la curentul predominant, devine de prost-gust să afirmi şi să susţii valorile româneşti. Cei care o fac, deşi distinşi ca intelectuali şi oameni (dintre care câţiva cunosc personal – ceea ce mă onorează), sunt relativ puţini şi izolaţi, date fiind împrejurările. Identitatea culturală este, evident, parte a identităţii naţionale. Urmează să aibă tot mai multă pondere, de vreme ce ne îndreptăm – măcar teoretic – spre o epocă a cooperării, în care presiunile militare şi economice ar trebui să fie serios diminuate, până la dispariţie. Desigur că românii, ca popor al lumii şi – poate în primul rând – al Europei unite, sunt datori să ţină pasul cu schimbările şi să se încadreze armonios în concertul naţiunilor. Aceasta nici pe departe nu înseamnă, însă, să implantăm la noi ca atare particularităţile altora, ba chiar să le înlocuiască pe ale noastre. Exemple se pot da lesne şi pe multiple planuri. Vedem peste tot varietăţi de hot-dog şi hamburger, precum şi de pizza (în general departe de cea originală – cum am constatat în patria ei), în loc de plăcinte şi cornuri. Nu numai eu afirm că aceste importuri sunt cu atât mai indigeste cu cât originea lor e mai depărtată de meleagurile şi obişnuinţele noastre. (De bine, de rău, pizza aparţine unui popor nu numai european, ci şi de un sânge cu noi.) Ar fi prea banal să mă refer pe larg la conţinutul filmelor de pe posturile de televiziune cele mai vizionate (azi se zice: cu cel mai mare rating) şi la influenţa lor. Nu le urmăresc, cum nu urmăresc nici documentarele despre laturile vieţii vedetelor de la Hollywood; mi-am afirmat altă dată convingerea că fac parte dintr-un plan concertat – intern şi extern – de transformare a indivizilor într-o masă amorfă, deci uşor de manevrat. Se încearcă aşa ceva în toată lumea, dar cu regret constat că românii sunt mai receptivi ca alţii – opinie pe care o voi susţine şi în continuare. Desigur că nu poţi vorbi despre televiziune şi răsunetul ei fără să aminteşti de telenovele. Mai mult decât nivelul lor calitativ (măcar intenţionează să promoveze ce este pozitiv în viaţă – din puţinul cât am văzut), în cadrul temei pe care o am de tratat intră maimuţăreala pe care o facem şi în acest domeniu. Prima telenovelă românească – judecând după crâmpeiele la care, fără să vreau, am fost martor – a ieşit lamentabil. Nu mă bag în critică de film, deci voi comenta despre prestaţia actorilor doar că generaţia mai în vârstă a reuşit să atenueze cât de cât neajunsurile scenariului şi regiei. Acestea sunt cauzele primordiale ale eşecului, şi denotă slaba percepţie a ce înseamnă cu adevărat capitalismul. (E drept că viaţa de zi cu zi nu este o sursă de inspiraţie; dimpotrivă.) Aşa s-a ajuns la falsitate. În schimb, serialul „Ochii care nu se văd“ a reuşit să fie aproape de fiinţa noastră, poate fiindcă a fost mai puţin preţios. Chiar şi fiul meu (de 3 ani în 1989) l-a apreciat în aşa măsură încât îl prefera filmelor americane. Trebuie să recunoaştem că românii au o jenantă tradiţie în a se plia după alţii. De la atitudini gen coana Chiriţa şi tendinţele postbelice spre a demonstra că româna este o limbă slavă, s-a ajuns azi ca mai toată lumea să caute oportunităţi de job. Ce să mă mai mir, dacă în programa de bacalaureat pentru limba română există itemuri, sau am auzit cu urechile mele, la facultatea de filologie şi cu referire la folclorul nostru, termeni ca "background" şi "pattern"? (Să nu fiu înţeles greşit – că aş fi un partizan al formulelor gen „de gât legău“. Nu trebuie să forţăm echivalenţe în limba română, dar nici să le înlăturăm, dovedind necunoaştere şi a limbii la modă.) A-ţi păstra identitatea culturală este altceva decât opacitatea faţă de tezaurul intelectual al altor popoare sau forţarea exportului valorilor proprii. Totuşi, realizările care au alcătuit patrimoniul universal de-a lungul timpului au trebuit cândva să fie făcute cunoscute, chiar dacă uneori pare că s-au impus de la sine. Pentru asta, însă, e esenţial ataşamentul faţă de locurile şi neamul de origine, dublat de capacitate de persuasiune. Difuzarea valorilor şi informaţiilor în prezent este infinit mai facilă şi mai vastă decât în perioada când lumea a luat cunoştinţă de arta Greciei antice, pictura italiană sau literatura şi muzica secolelor XVIII şi XIX – ca să dau exemplele ce mi-au venit pe loc. Nu cred că putem recurge la argumentul că o limbă slab cunoscută nu poate sta la baza unei mari literaturi; rusa are şi alt alfabet, şi totuşi o lume întreagă îi cunoaşte pe Dostoievski şi Tolstoi. Am convingerea – bazat şi pe experienţele de peste hotare – că popoarele nu sunt mari după numărul de indivizi sau întinderea teritoriului naţional, ci după demnitate şi respect faţă de valorile proprii – a căror promovare este, de altfel, stipulată în carta Uniunii Europene. E departe (dacă va veni vreodată) vremea să se instaureze situaţia imaginată de comunism şi de filmele SF: întreg Pământul să fie locuit de o singură naţiune, cu aceleaşi valori şi aspiraţii. Deocamdată identitatea naţională nu poate fi nesocotită. Cultura – cum am spus (nu doar eu, desigur) – va fi un instrument puternic de afirmare a unui popor şi îşi poate găsi locul în ansamblul unei civilizaţii umane în care relaţiile şi influenţele reciproce sunt tot mai intense. Cea mai importantă condiţie este să răspundă unor aspiraţii legate de fiinţa omenească, dar contează mult şi eliminarea unor complexe – de inferioritate, mai ales. (Apărut, probabil, în „Origini“,în 2005)
joi, 28 octombrie 2010
Bine zis „şi“ !
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu