Probabil că se poate vorbi şi scrie la infinit despre relaţiile dintre intelectuali şi puterea politică, indiferent dacă sunt evidente sau nu. În acest din urmă caz, mă gândesc că pasivitatea celor cu un anumit orizont („intelectual“ nu este – după mine – sinonim cu „titrat“, ci presupune existenţa unui sistem de valori bine întemeiat) e practic superpozabilă cu o opoziţie – tăcută, din păcate. Acest „din păcate“ mi-a dezvăluit poziţia, dar mi-o asum; toţi suntem mai mult sau mai puţin subiectivi, în special când politicul dirijează (şi se vede cum) economicul, ca în România. Această subiectivitate se adaugă la tendinţa spre critică, atât de caracteristică unui intelectual care se respectă. Una este însă să analizezi în amănunţime fisurile societăţilor care şi-au dovedit şi îşi dovedesc superioritatea, şi alta – să descrii ce îţi sare în ochi. Această din urmă frază a lămurit şi titlul – cel puţin aşa sper. Înainte de a detalia cele schiţate în introducere, însă, consider la locul ei o rapidă trecere în revistă a raporturilor dintre intelectuali şi putere de-a lungul vremurilor şi meridianelor. O dominantă a acestei relaţii sensibile e că persoanele cu orizont larg au fost incomode pentru potentaţi, în special dacă reuşeau să îşi împărtăşească ideile, şi adesea desconsiderate sau insuficient apreciate (mi-a venit pe loc în minte Leonardo da Vinci). Această reacţie a celor de la putere a fost mai mult sau mai puţin disimulată, în funcţie de gradul de cultură sau de democratizare al societăţii. În aceste condiţii, există (intenţionat nu folosesc trecutul), în general, două căi majore pentru cei cu statutul de supuşi (sau cetăţeni de rând, ca s-o spunem mai blând): ori să accepte compromisul cu puterea, ori să nu se valideze, mergând până la a muri de foame – şi chiar mai rău. (De ce să-i dăm drept exemple pe Socrate sau Giordano Bruno, când avem atâţia martiri ai închisorilor comuniste?) Detaliind cele de mai sus, voi începe cu categoria a cărei atitudine o consider departe de a fi lăudabilă, fiind cu atât mai păgubitoare pentru mase cu cât exponenţii ei erau privilegiaţi în posibilitatea de a-şi face auzite cuvintele. În acelaşi Ev mediu, în care nu te aşteptai de la condotieri semi-analfabeţi să preţuiască pe cei cu har în artă şi gândire mai mult decât pe nişte meşteşugari oarecare, este evident că artiştii şi poeţii de curte (care cu greu pot fi blamaţi că au vrut să mănânce o pâine mai bună) pălesc în faţa clericilor în privinţa susţinerii conducătorilor vremelnici. Mai ales în Bizanţ se prevalau oamenii Bisericii de celebra vorbă a lui Iisus, iar filiaţia până în zilele noastre este uşor de observat. Ridic (şi nu singur, cred), însă, o mare obiecţie: începând cu capii, în timpul comunismului preoţii nu i-au dat lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu. Departe de mine gândul că oamenii înzestraţi cu har şi orizont trebuie să fie rebeli şi negativişti cu orice preţ. E destul să facem o paralelă între reacţiile lui Alecsandri şi Eminescu la atenţia de care s-au bucurat din partea perechii regale, mai ales a reginei cu veleităţi de poetă. Amabilitatea celui care a fost un mare domn (ca origine, stare materială şi conduită) i-a adus numai bine, deci nici vorbă să-i afecteze imaginea printre contemporani şi (mai important) pentru posteritate; în schimb, exagerările celui de neegalat în poezia noastră (şi căruia însuşi Alecsandri era dispus să îi recunoască superioritatea) au dus doar la vădirea bolii sale, cu ştiutele consecinţe nefaste. Am ales exemplul legat de Carmen Sylva şi pentru că perioada în care a trăit a reprezentat, cu toate umbrele ei, un imens salt pentru ţară şi – parţial – pentru popor. O astfel de desfăşurare a evenimentelor este departe de a fi o excepţie; din contră. Toate societăţile care au progresat – începând cu epoca Renaşterii şi a marilor descoperiri geografice (revoluţia industrială o văd ca pe o consecinţă firească a acestor două momente de cotitură ale civilizaţiei) – au făcut din consideraţia acordată minţilor luminate una dintre forţele motrice ale avansului. În ultimă instanţă şi pe termen lung, evoluţia spirituală stă la baza dezvoltării materiale. Astfel, a devenit un truism că o societate civilizată (şi care vrea să îşi menţină statutul) investeşte prioritar în educaţie şi în sănătate. Intenţia de a mă apropia tot mai mult de subiectul propriu-zis, aşa cum îl văd eu (adică situaţia actuală şi eventuale soluţii), mă determină să expun şi câteva idei asupra condiţiei intelectualului român în secolul XX, cu perioadele sale net deosebite. Este evident că în România interbelică nu era o societate idilică; levantinismul (sau balcanismul, sau bizantinismul – cum vrea fiecare să-i spună) a fost o constantă a existenţei noastre. (Se manifestase amplu şi sub Carol I, cu toate eforturile regelui de a-l contracara – între care pe primul plan era exemplul personal.) Prin urmare, pilduitoare pentru viziunea intelectualului din acea epocă mi se pare replica dată de Mircea Eliade celor care lansaseră expresia „Cretinion“ la adresa unei iniţiative cât se poate de lăudabile, pentru că a fost un model de conduită: oamenii de înaltă cultură erau pe atunci pătrunşi de misiunea lor de membri ai comunităţii. Va deveni şi mai clar unde vreau să bat după ce voi reproduce cuvintele marelui nostru om de cultură:„Să fii cretin – adică să te încăpăţânezi a face cultură, a crea colaborări între mai multe elite intelectuale, a scrie şi a vorbi fără nicio răsplată, ştiind prea bine că vei oţărî invidia şi acreala mai marilor tăi, că nu vei găsi nici sprijin, nici inaugurări, nici colaborare. E de-a dreptul cretin să-ţi pierzi timpul discutând probleme neremuneratorii, la «Fundaţie», în loc de a-ţi căuta anumiţi stăpâni cari nu te vor lăsa să mori de foame, şi a manifesta patriotic, din ordinul lor. Numai un grup de cretini vor spera că libertatea şi generozitatea spirituală poate dura mult timp într-o piaţă (...). Băiatul deştept ştie că trebuie să fii călduţ în toate ideile, blând cu cei tari şi sălbatic cu cei slabi, ignorant, prezumţios, arţăgos şi cu mutre superioare – căci acestea i se cer pe treptele ascensiunii politice sau culturale...". Cu toate inerentele critici ce i se aduceau, proba timpului arată că societatea de după Marea Unire a fost una din culmile dezvoltării şi din punct de vedere spiritual. Cred că nu mai este cazul să dau nume multe şi arhicunoscute; prefer să subliniez sprijinul acordat culturii de Carol al II-lea, căruia i se evidenţiază de obicei alte acţiuni şi laturi ale personalităţii – ceea ce desigur că se justifică, dar nu exclude reliefarea atenţiei acordate valorilor. Poate mai dezbătută în prezent este perioada comunistă – imposibil de ocolit, evident, într-o astfel de analiză. Ar fi banal, căci au făcut-o destui, să pun la zid pe cineva anume. În loc de aceasta, mă voi întoarce la poeţii de curte din feudalism. Nu puteau fi băgaţi pe gât maselor, din cauze pe care nu cred că se impune să le detaliez; consider că am spus tot cu asta. Să-ţi vinzi doar conştiinţa proprie te expune la variate etichetări, dar să perverteşti un popor întreg, cu consecinţe încă perceptibile şi greu de estimat în totalitate, este echivalent cu o crimă extrem de gravă. O mică – prin răsunet – excepţie, pe care mă simt totuşi dator să o scot în evidenţă, a reprezentat-o Paul Goma, ceea ce mă face să înţeleg atitudinea sa de astăzi. Cât despre „literatura de sertar“, poate au alţii cunoştinţă de ea. Aş fi vrut ca, după 1989, să am revelaţii în acest sens; sub Ceauşescu îmi era clar că nici cei din jur nu au stofă de eroi, dar nimeni nu te împiedica să ai o atitudine rezervată şi tainice defulări. Se vede însă că, practic, aceste eliberări în intimitate nu au existat. Spre comparaţie, se ştie care a fost atitudinea intelectualilor în alte ţări auto-denumite „socialiste“ – inclusiv solidarizarea cu muncitorii, în loc de românescul dispreţ pentru „prostime“, pe care ar trebui să-l nutrească faţă de ei înşişi cei care n-au fost în stare (sau n-au avut interesul) să acţioneze pentru a ridica nivelul general de civilizaţie. Desigur că, în loc să vadă legătura dintre activitatea intelectualilor autentici şi evoluţia ţărilor din Europa Centrală, majoritatea dau vina pe conjunctura internaţională, vrând să omită că tocmai această conjunctură ne-a făcut membri NATO şi urmează să ne alipească la Uniunea Europeană – în care, în mod normal, de mult ne-ar fi fost locul. Dacă în timpul terorii comuniste se puteau găsi – cum am mai spus – circumstanţe atenuante celor care se fereau să se constituie în lideri de opinie, în scopul contracarării mersului ţării spre dezastru, astăzi aceste circumstanţe nu mai există – cel puţin în principiu; în schimb, e asemănătoare situaţia generală. Cum să fie altfel, când interesele, orgoliile şi rivalităţile meschine prevalează, alimentate şi de cei care au de profitat de pe urma acestora? Iarăşi nu vreau să dau exemple, şi nici să idilizez generaţiile anterioare (începând cu cea paşoptistă), dar e imposibil să rămâi surd la temeinicele critici aduse de neutri binevoitori, reprezentanţi ai unor societăţi democratice autentice. Şi atunci, care ar fi rolul unui intelectual român care nu vrea să fie complice la decăderea – sau, cel puţin, stagnarea – ţării şi poporului său? În primul rând, dacă îşi merită titulatura, trebuie să aibă un orizont suficient de larg pentru a-şi da seama că adevăratul bine individual (constant şi pe termen lung) se poate dobândi doar prin binele colectiv. De aici ar trebui să pornească în munca de lămurire şi educaţie, începând cu elementele de bază. Ar fi de dorit ca toţi să înţeleagă că activitatea lor conjugată poate duce la ameliorarea funcţionării societăţii, cu consecinţe evidente în plan material (cel mai sensibil şi mai palpabil pentru aproape oricine). De altfel, sunt convins că, în 1989, ridicarea masivă a avut la bază în proporţie covârşitoare lipsurile, nu considerentele ideologice. Sper că n-am alunecat spre didacticism, dar mai mult aş dori ca măcar o mică parte din această viziune – etichetată drept cel puţin idilică de către mai toţi cei cărora le-am expus-o, pe diverse căi – să se materializeze. Atunci va exista o speranţă pentru viitorul poporului meu şi al ţării. (Completat după un articol apărut în „Origini“, nr. 9-10/2004)
joi, 28 octombrie 2010
O chestiune de percepţie
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu