Am adoptat forma interogativă pentru ca să nu vin direct cu o sentinţă. E destul că am convingerea că opinia îmi va fi desluşită pe măsură ce voi dezbate aspectele ce au prins contur în minte pe când încercam să răspund la întrebarea enunţată, întrebare care s-a dezvoltat tot mai insistent pe măsură ce citeam prezentarea apologetică şi ilustrarea acestei tentative de nou în – cred eu – cel mai popular domeniu al epicului. Analiza o voi face în calitate de consumator de literatură; pot să spun că mă plasez exclusiv în această postură, din moment ce şi în scriituri m-am ghidat după ea. Nu este, însă, locul să vorbesc despre mine – bineînţeles; totuşi, mai trebuie să spun – şi ca un fel de explicaţie pentru poziţia ce-o adopt faţă de romanul minimalist – că am (şi) în lectură gusturi mai degrabă conservatoare. Totodată – şi aici cu tragere de inimă sunt de partea d-lui Grama – consider că nivelul unei lucrări literare îl stabilesc cititorii, nu criticii. Spunând acestea, ar trebui să reiasă că sunt de acord şi cu o altă afirmaţie: nu agreez romanele care cuprind de toate, autorii având intenţia clară de a da material bogat pentru cronici (elogiase – normal!); „Baltagul“ este un exemplu extrem de ilustrativ. Pe de altă parte, însă, nu cred că se poate renunţa complet la pasajele de natură descriptivă, chiar când romanul este de acţiune, cu condiţia ca asemenea descrieri să fie la obiect, deci strict în legătură cu coloana vertebrală a lucrării. (Dacă ar lipsi complet sau aproape, s-ar ajunge la cărţi gen „Indiana Jones“. S-ar putea ca acestea să fie considerate din familia romanului minimalist, însă nu sunt literatură, ci scenariu de film.) Ajungând să tratez despre descrieri, îmi pare potrivit să afirm că am considerat (şi opinia mi-a devenit tot mai fermă cu trecerea timpului) lipsă de dibăcie scriitoricească o zugrăvire în amănunţime a personajelor pe alte planuri decât cel fizic (inclusiv îmbrăcămintea). Acestea ar trebui să reiasă din vorbire redată. Cu termenul dinainte – forţat, poate – am vrut să cuprind şi monologul, ca formă de exprimare în romanul psihologic. (Despre dialog ar avea rost să vorbesc dacă m-aş adresa unei audienţe cu pregătire redusă.) Mai abordez două aspecte, percepute de mine ca fiind ilustrate prin romanul minimalist ce ni s-a propus spre lectură. Unul dintre ele este intenţia de a determina cititorul să-şi pună probleme, mergând până la a configura variante sau continuări. Şi judecând după mine, dar şi văzând ce gen de cărţi au succes mare, pot spune că majoritatea covârşitoare citesc pentru a se destinde, deci sunt departe de dorinţa de a se frământa pe marginea lucrărilor ce le parcurg. Mai degrabă ar ajunge la al doilea aspect ce mi-a atras atenţia: să înjure autorul. O fi şi aceasta o formă de popularitate, însă trebuie să fii cel puţin excentric ca s-o urmăreşti; rişti ca aproape nimeni să nu te mai citească a doua oară, chiar dacă ai avea parte de critici elogioase. O dată ce am revenit asupra diferenţei (şi chiar discrepanţei) dintre găselniţele criticii literare şi gustul comun, îmi permit să mă întorc şi la orientarea mea conservatoare. Ea mi-a determinat cristalizarea opiniilor pe marginea romanului minimalist – pe care, însă, nu le cred infailibile. Rămâne ca timpul să hotărască asupra acestei tendinţe. Totuşi, cred că ar trebui ţinut cont de faptul că marile romane ale secolului XIX sunt încă de neînlocuit în edificarea unei culturi generale solide – şi îşi vor păstra acest statut multă vreme, probabil. În plus, după arhitectura lor s-au creat mai apoi cărţile de succes – inclusiv cele care nu excelează în privinţa calităţii literare.
luni, 25 octombrie 2010
Poate romanul să fie minimalist?
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu