E multă vreme de când mă frământă – şi de-a dreptul mă intrigă – că personalităţile malefice (sau cele care s-au impus prin succese militare – deci tot cam pe-acolo) au un loc mult mai comod în conştiinţa comună, dacă nu şi în cărţile de specialitate, decât promotorii valorilor care ţin de spiritul uman, aşa cum ar trebui el să fie: pacea, arta sau cultura. Întotdeauna lumea va şti mai degrabă de Alexandru cel Mare, Cezar sau Napoleon decât de Aristotel, Tacitus sau Laplace (ca să fac paralele între contemporani). Din secolul XX rămân în primul rând Hitler şi Stalin; despre Fleming, Marconi sau Maica Tereza se vorbeşte infinit mai puţin, cea din urmă (numai în cronologie) având totuşi în favoarea ei împrejurarea că a trăit în epoca dezvoltării explozive a televiziunii. (E de ţinut minte, însă, că înmormântarea ei a fost urmărită de considerabil mai puţini telespectatori decât cea a prinţesei Diana – care, fără discuţie, a fost „ambasadoarea inimilor“, cu o serie de iniţiative lăudabile, dar nu în primul rând pentru acestea era în atenţia presei de toate categoriile.) La o privire superficială am zice că românii au sărit peste cal în această viziune asupra istoriei (cum au făcut-o la destule alte capitole), în cazul concret al lui Nicolae Ceauşescu. Chiar dacă a trecut o perioadă considerabilă de la lichidarea lui fizică, încă este un adevărat reper – ba chiar un izvor de nostalgie – pentru destule persoane cu care vin în contact. Sunt oameni ca mine, deci absolut obişnuiţi şi în trecut, şi în prezent. Precizez aceasta, ca să exclud speculaţiile pe seama unor eventuale interese sau părtiniri, în funcţie de poziţia ocupată în cele două perioade. În fond, e vizibil că privilegiaţii de azi sunt cam aceiaşi cu cei dinainte, sau au legături de rudenie ori amiciţie cu ei. Şi reciproca este valabilă, bineînţeles. Asupra acestor aspecte voi reveni, deoarece le văd ca pe una din cauzele principale ale unei nostalgii şocante pentru mine. M-am întrebat adesea cum e posibilă, pentru că o găsesc de-a dreptul anormală. Văd că s-au uitat deja privaţiunile la care am fost supuşi şi pe care aici nu le voi detalia – spre deosebire de discuţiile faţă-n faţă, unde le evoc amplu, în urma consternării ce mă cuprinde că un asemenea tratament poate fi trecut cu vederea, chiar dacă românii sunt iertători prin firea lor. Desigur că, în aceste discuţii, punctez aproape exclusiv lipsurile materiale, partenerii fiind mai ales din categoria ce are extrem de reduse preocupări de natură intelectuală sau spirituală. Chiar şi aceştia, însă, trebuie să îşi amintească măcar imposibilitatea de a-ţi exprima nemulţumirea şi conţinutul programului de televiziune. (În acest context, aş zice că şi privilegiaţii – la care nu se punea problema mâncării sau a benzinei, de exemplu – ar fi trebuit să se simtă încorsetaţi de teroare. Nu ştiu dacă era o compensaţie suficientă să se defuleze pe inferiori. Se pare că nu, judecând după participarea multora la răsturnarea stăpânului.) La intelectuali (noţiune care – în viziunea mea – cuprinde pe cei pentru care libertatea de gândire şi exprimare este extrem de preţioasă, deci nu reprezintă un sinonim pentru „titraţi“) problema se punea, bineînţeles, cu totul altfel; cel mai dureros – zic eu – era că, pe măsură ce lipsurile se amplificau, la fel se întâmpla şi cu elogiile. Şi totuşi, de ce nu moare Ceauşescu şi de ce este evocat atât de frecvent, mergând până la a puncta în fiecare an data naşterii lui – şi din cauza mulţimii ce se adună la cimitir? (Recunosc că în acest 2006 am fost prea ocupat în 26 ianuarie ca să urmăresc ce s-a televizat, dar sunt convins că aş mai avea ocazia destui ani să urmăresc asemenea transmisiuni, dacă nu mi-ar fi scârbă.) Am găsit câteva explicaţii, care se ating în unele puncte cu opinii pe care le consider autorizate, auzite în puţinul timp ce-l acord dezbaterilor televizate. Nu voi menţiona postul şi emsiunea, deoarece – pe lângă că vreau să evit discuţii legate de o eventuală publicitate incorectă – nu le găsesc relevante pentru expunere; de altfel, sunt uşor de recunoscut. De asemenea, nu ţin neapărat să subliniez că punctele de vedere respective confirmă părţi din concepţii pe care le aveam deja; nu umblu cu tot preţul după originalitate, mai ales că întotdeauna scriu în primul rând dintr-o necesitate interioară. Acestea fiind stabilite, voi încerca să prezint cauzele persistenţei unei imagini nedrept de bune a lui Ceauşescu şi a epocii căreia i-a dat numele într-o ordine pe care – până la urmă – eu însumi o cataloghez drept arbitrară, de vreme ce provine din presupunerile mele asupra modului de gândire al celor fără mare orizont. Chiar dacă aceste presupuneri se bazează pe dialoguri repetate, tot au – firesc – o doză de imprecizie. Totuşi (şi dorind să încep cu aspecte de care omul obişnuit trebuie că e conştient, din moment ce le afirmă), despre mentalitatea paternalistă a românului – în cadrul căreia dau importanţă aici doar dorinţei de a avea un conducător atotputernic, nu şi celei ca acesta să ofere cam totul de-a gata – pot afirma că e o certitudine, bazându-mă şi pe amploarea şi frecvenţa cu care a fost deja evidenţiată. Mă voi opri asupra celei mai recente – pentru mine – situaţii de acest gen, pe care o văd şi drept cea mai potrivită în sprijinul propriilor observaţii: Cristian Tudor Popescu a afirmat că, în general, ţăranii smit nevoia unui conducător cu mână de fier, sătui fiind de repetatele scandaluri – mai ales financiare – din politică, dintre care risipa ce se face pe (şi de către) parlamentari este pe primul plan. Evident că nu e prima dată când iau contact cu concepţii de acest gen; aş menţiona doar mesajele pe care le primeşte Corneliu Vadim Tudor, în revistă sau când apare la televizor. În discuţiile directe cu oamenii nu am sesizat atât de clar nostalgia după un stăpân absolut. În schimb, mă simt obligat să adaug ceea ce eu însumi trebuie să recunosc – cu evidentă tristeţe şi revoltă: după Ceauşescu nu am avut o personalitate de anvergura sa. Nutresc convingerea că voi primi sprijinul istoriei în această afirmaţie. Din păcate, e improbabil să-l văd cu ochii mei, pentru că sunt la fel de convins că o privire obiectivă asupra unei perioade necesită un decalaj temporal serios. În acest caz, mă gândesc la anul 2050 – când aş face 90. Cele de mai sus pot fi observate uşor de către oricine, însă nu cred că la fel se întâmplă cu starea de fapt pe care urmează să o pun în discuţie şi care a devenit tot mai dominantă în concepţiile mele despre împrejurările în care trăim, pe măsură ce îmi trecea euforia eliberării de monstruosul tiran. Şi la acest punct am primit de pe ecran un sprijin puternic: nepoata lui. Am auzit-o afirmând că – de fapt – oamenii nu pe Ceauşescu îl regretă (deci nu l-ar vrea înapoi – nici măcar ea, ceea ce spune multe), ci totul e manifestarea dezamăgirii şi scârbei faţă de viaţa orchestrată de potentaţii din prezent. Nu a mers mai departe – spre căutarea substratului acestei atitudini a celor din vârf; asta voi încerca eu, fiind tocmai ce mă obsedează. Nu voi osteni să repet (mă exprim aşa, fiindcă o spun şi o scriu de câte ori am ocazia) că societatea spre care am fost împinşi de către Iliescu şi ai lui – toţi fiind privilegiaţi ai infamului regim – este un fel de pedeapsă pentru că am vrut sfârşitul comunismului. Mi-i şi imaginez adresându-se revoluţionarilor autentici cam aşa: „Aţi vrut capitalism? Na-vă capitalism!“. (A doua parte am formulat-o mai pe şleau cu vorba, dar în scris nu-mi permit.) Aceasta mi se pare cauza primordială a tuturor racilelor pe care le cunoaştem atât de bine din experienţa de zi cu zi. Ele se perpetuează pentru că, după cum bine sublinia cineva, a fost o manevră extrem de abilă (dar nu surprinzătoare la cei cu „şcoală“ KGB – adaug eu) ca vechiul F.S.N. să se rupă cu scandal. Au obţinut exact pe ce mizau: într-un fel sau altul, tot ei au rămas la conducere. Restul – tendinţele dintotdeauna ale românilor de a se căpătui în urma ascensiunii sau de a menţine discrepanţele între păturile sociale, cu dispreţ faţă de cei de jos – sunt amănunte. În aceste condiţii, să nu ne mirăm că amintirea lui Ceauşescu persistă în aşa măsură şi sub o asemenea formă. Exista o oarecare posibilitate să-ţi faci planuri pe termen lung, ceea ce – desigur – oferă linişte pentru omul care se preocupă strict de latura materială a existenţei. De asemenea – măcar teoretic – puteau să se plângă la partid, în caz că apărea vreun motiv. (Aş adăuga că nu se punea problema să fie făcute publice luxul şi abuzurile celor cu pondere, deci era eliminată o sursă de iritare ce mi se pare semnificativă.) E de prisos să pun în paralel ce se întâmplă astăzi. În loc de asta – şi ca un fel de concluzie – spun cu regret şi nemulţumire că spectrul lui Nicolae Ceauşescu va fi printre noi câtă vreme nu vom duce o viaţă mai bună sub toate aspectele decât cea de referinţă. Este exact ce visam la sfârşitul lui 1989, şi era perfect realizabil. Realitatea demonstrează, însă, că mai e de aşteptat – dacă o fi vreodată să avem parte de aşa ceva. Condiţia o văd cu uşurinţă: presiunea puternică din partea societăţii civile, având în vedere că nu este în tradiţia locului ca potentaţii (cei comunişti în special, cum bine ar trebui să ştim) să se preocupe de soarta poporului. Cu gradul de idealism ce-l am, pot spera chiar să apară un lider patriot – în cel mai adânc sens al cuvântului. Atunci s-ar termina şi cu nostalgia după cel care ne-a amărât existenţa, ba chiar – în cazul multora – a afectat-o ireversibil.
miercuri, 10 noiembrie 2010
De ce nu moare Ceauşescu?
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu