Am avut multă vreme ezitări în a face public ce urmează, pentru că mă feresc să atac numai de dragul de a ataca. Reţinerea este sporită de faptul că – prin mersul expunerii – voi dezbate momente din istoria noastră pe care liberalii şi le arogă cu un aplomb cu atât mai mare cu cât reprezintă jaloane de maximă importanţă în progresul şi afirmarea poporului român şi a ţării lui. Acum, însă, mi s-a cristalizat părerea că trebuie neapărat să dau curs iniţiativei, conştient şi de consecinţe. Mă hotărăsc greu să iau o atitudine radicală; o fac când ajung la limita saturaţiei. E lesne de dedus că aici mă aflu în aceste ultime zile înainte de referendum, când am fost pur şi simplu şocat văzând cum din cadrul P.N.L. se răspunde la argumente cu insulte dintre cele mai josnice şi cu absurdităţi. Precizez că îmi plănuiesc să termin acest articol înainte de 19 mai 2007, în primul rând pentru a înlătura eventualele acuze că am lovit într-un organism deja căzut; revenirea preşedintelui Traian Băsescu este foarte probabilă – dar nu certă, bineînţeles. De aici rezultă că îmi asum, totuşi, un risc; chiar dacă suntem în Uniunea Europeană, mentalitatea dictatorială a şefului P.N.L. – ca şi a acoliţilor şi a aliaţilor lui – îi poate afecta pe cei care ţin să îşi păstreze verticalitatea. O altă precizare care se cuvine făcută încă în preambul este că nu mă definesc drept un simpatizant al d-lui Băsescu. Există destule – şi în trecut, şi în prezent – care îmi determină o atitudine critică faţă de domnia-sa. Trec peste rolul jucat în vremea lui Ceauşescu (rol pe care vrea să-l minimalizeze, desigur), fiindcă mai relevant – inclusiv pentru această expunere – mi se pare să punctez că a contribuit la deteriorarea imaginii României după aderarea la UE, prin cantonarea în refuzul de a-l accepta pe Adrian Cioroianu ca ministru de externe. (Nu că ar fi extrem de merituos acesta; doar l-am văzut ca istoric. Totuşi, prin atitudinea sa, Traian Băsescu a aprofundat criza politică.) Oricâte pete negre ar avea preşedintele, trebuie să ţinem cont – şi cu asta ajung la conflictul ce a provocat referendumul – că a fost ales personal, prin vot popular direct. Prin comparaţie, parlamentarii sunt majoritatea nişte anonimi – ajunşi acolo la grămadă, pe lista formaţiunii politice pe care a preferat-o fiecare alegător. Ce să mai spunem de primul-ministru, care este numit – chiar de către preşedinte (care – să nu uităm niciun moment – este şeful statului)? Cu atât mai condamnabilă este atitudinea lui Călin Popescu-Tăriceanu cu cât a fost efectiv suit în funcţie de către cel căruia i se împotriveşte astăzi; încă ţinem minte că P.S.D. a obţinut procentajul cel mai mare la alegerile din 2004. Indiferent de această împrejurare, e de netăgăduit că primul-ministru se află pe o poziţie inferioară, deci i se poate atribui o parte covârşitoare din vină în situaţia când conflictul său cu preşedintele duce la pierderi de milioane de euro pentru ţară, prin reticenţa firească a celor din Uniunea Europeană în a sprijini un asemenea nou partener. În plus, fiind – ca lider al P.N.L. – principalul responsabil pentru suspendare, a împovărat poporul cu încă 17 milioane de euro – costul referendumului. (Cred că e de bun-simţ să condamn doar votul parlamentarilor liberali, menit a satisface orgoliul şefului lor. Găsesc normal ca P.S.D. şi P.R.M. să fie anti-Băsescu, dacă aşa au fost şi la alegeri. Cât despre UDMR, e clar că are interesul să slăbească statul român – şi o face de câte ori i se iveşte ocazia. În rest, Partidul Conservator – uzurpatorul unei denumiri cu tradiţie la noi – şi PIN nu contează, oricâte tentative de a-şi da importanţă au.) Subliniind – nu se poate altfel – că, în ochii multora, Tăriceanu a nesocotit interesele naţionale şi în alte împrejurări (e destul să amintesc situaţia penibilă în legătură cu nominalizarea lui Vosganian la funcţia de comisar european, abandonarea moştenirii Gojdu sau scandalul stârnit de donaţia către maghiari a unei zone respectabile din centrul României), ajung la prima idee majoră pe care o doresc neapărat împărtăşită: actele din prezent ale premierului (adaug stilul dictatorial de a-şi conduce partidul) sunt oglinda tipologiei sale (nu-i pot spune caracter), încadrându-se perfect într-o biografie pe care trebuie să o punctez mai jos. Din student repetent ajunge cadru didactic universitar, în timpul regimului ceauşist. E imposibil să nu legi această ascensiune de căsătoria cu fata unui general de securitate – fapt încă prezent în memoria multora, în ciuda eforturilor de a-l trece sub tăcere. (Actuala doamnă Tăriceanu este a patra – ceea ce iarăşi spune destule.) Nu mă îndoiesc că tot tata-socru l-a făcut mare om de afaceri în vremea în care locul firesc pentru un tânăr liberal adevărat era în Piaţa Universităţii. (Nu îmi amintesc exact, dar e de bun-simţ să presupun că deja intrase în acel partid prin tatăl său vitreg, Dan Amedeo Lăzărescu. Relativ recenta deconspirare a acestuia ca turnător mă duce spre ipoteze şi mai sinistre în privinţa lui Tăriceanu. Cred, totuşi, că e suficient să mă cantonez pe fapte.) După ce se numără printre creatorii P.N.L.-aripa tânără, scindând astfel partidul lui Câmpeanu, este amestecat în scandalul SAFI, obţinând profituri considerabile după prăbuşirea frauduloasă a acestui fond. Cu credinţa că am prezentat destule elemente pentru imaginea lui Tăriceanu, trec la o altă etapă a expunerii, în care îmi susţin teza că un atare personaj nu face notă discordantă între capii liberali din România post-ceauşistă. (Aici sunt dator să spun că mă gândeam – inclusiv în titlu – să folosesc sintagma „liberalii români“. Atent la nuanţe cum sunt, e clar că trebuie să o evit; e deplasat să consideri buni români asemenea indivizi.) După surprinzătoarea (pentru mine) reînfiinţare din decembrie 1989, au dus o politică ezitantă faţă de Iliescu şi ai săi – spre deosebire netă de ţărănişti, cu care – teoretic – trebuiau să fie pe aceleaşi poziţii în privinţa combaterii regimului comunist şi a stâlpilor săi. Ca şi cum asta n-ar fi fost destul, s-au repezit să se alăture guvernului F.S.N., după amplu contestatele alegeri din 20 mai 1990. Oricât s-ar fi pretextat – şi atunci, şi acum – că acest gest era în interesul imaginii României ca tânără democraţie, cei care nu suferă de exces de naivitate sunt conştienţi că mobilul pentru o asemenea pactizare a fost unul singur – şi, din păcate, constant şi pretutindeni întâlnit la politicienii de aici: ciolanul.< În ce priveşte activitatea de mai apoi a liderilor liberali, doresc să reliefez doar esenţialul – şi pentru că amănuntele sunt, în general, cunoscute. Când au avut indicii serioase că Iliescu şi acoliţii lui nemulţumiseră populaţia într-atâta încât era improbabil să păstreze puterea, au reapărut – „feciorelnic“, dacă îmi e permisă formularea – alături de ţărănişti, în Convenţia Democratică. În timp ce aceştia din urmă au plătit greu pentru eşecul guvernării, P.N.L. a reuşit să facă în aşa fel încât să rămână în parlament – platformă de lansare cu seninătate într-o nouă campanie electorală, de această dată alături de Partidul Democrat, ramură a fostului F.S.N. Concluzia o văd unică: încă o dată se demonstrează că e nemuritor Caragiale, cu al său „…cu toate partidele, ca românul imparţial“ – remarcă potrivită pentru întreaga clasă politică dâmboviţeană, de altfel. N-aş vrea să se creadă că am omis până aici noul P.L.D. din motivul că am o viziune diferită asupra lui. Dimpotrivă: din moment ce provine din P.N.L., îi păstrează caracteristicile. Nu se poate altfel, cu Stolojan (fost şef al direcţiei valută din Ministerul de Finanţe sub Ceauşescu – deci cel puţin colonel de securitate) sau Valeriu Stoica – implicat în adopţii dubioase. Cu asemenea asociaţi, e clar că Mona Muscă devine o persoană cu trecut aproape onorabil – ca „simplă“ turnătoare. Să admitem că liberalii post-ceauşişti nu au făcut notă prea discordantă în peisajul politic al acestor vremuri. Mai neplăcut (şi grav, totodată) – nu numai pentru ei – este, însă, că rădăcinile unei asemenea atitudini se pot observa într-un trecut de care sunt mândri, cel mai adesea. Guţă Tătărăscu a fost ultimul ministru necomunist care a părăsit guvernul format în urma alegerilor frauduloase din 1946 – însă numai când a fost dat afară. În treacăt aş aminti şi de Armand Călinescu – prezenţă constantă în camarila Elenei Lupescu. În aceste condiţii, vrând-nevrând începi să-ţi pui întrebarea cât este de fondată împăunarea liberalilor cu realizări epocale ale istoriei noastre moderne – mai presus de toate fiind, desigur, făurirea României Mari. (După cum cred că s-a remarcat, până acum m-am dus înapoi pe şirul anilor; e, însă, momentul să trec la ordinea cronologică – mai ales datorită semnificaţiei celor pe care le voi lua în discuţie.) Înainte vorbeam de un titan al literaturii noastre. Acum îl voi evoca pe altul – strălucit şi în gazetăria politică. Fragmentul din „Scrisoarea a III-a“ care începe cu „Au de patrie, virtute, nu vorbeşte liberalul“ capătă cu atât mai multă greutate cu cât lui Eminescu i s-ar putea imputa multe, dar nu că n-ar fi fost patriot în cel mai înalt grad. E de adăugat că nu numai neegalatul poet îi numea, în epocă, pe liberali „roşii“. Asocierea, prin această culoare, cu cei care aveau să o adopte ulterior este facilă – însă din toate punctele de vedere. Astfel, ar fi profund greşit – şi o manifestare crasă de rea-voinţă – să afirmăm că liberalii secolului XIX ar fi jucat la noi un rol asemănător cu al comuniştilor din secolul XX. În schimb, aş atrage atenţia (dacă e nevoie) că independenţa ne-am cucerit-o singuri, prin vitejie şi jertfă militară, deci nu ne-a fost oferită de ruşi – cum se angajaseră când Ion C. Brătianu le-a acordat permisiunea de a traversa teritoriul ţării. (De altfel, cum iarăşi se ştie, după războiul în cauză aceiaşi ruşi ne-au luat cele trei judeţe din sudul Basarabiei, pe baza unui tratat de pace la negocierea căruia României – prin importantul politician menţionat – nu i s-a permis participarea. Aşadar, această pierdere nu i se poate imputa lui, mai ales că a readus Dobrogea la ţara-mamă, ci marilor puteri – dintre care Rusia a dat una din primele mărturii a cât de nefastă este pentru noi vecinătatea cu ea.) Nu pot încheia analiza momentelor mai importante dinainte de Marea Unire fără a (re)aminti că liberalii au aderat cu entuziasm la reprimarea răscoalei din 1907, ceea ce face să nu mai conteze dacă erau sau nu la guvernare. Am consemnat înainte că principalul merit pe care şi-l arogă P.N.L. în istoria noastră este că „a făcut România Mare“ (ca să preiau o expresie des folosită). Aceasta se confirmă la o privire de ansamblu, dar există unele aspecte care – după părerea mea – merită o analiză mai aprofundată. Ce trebuie subliniat chiar de la început este că, prin participarea la primul război mondial alături de Antantă, se puteau dobândi – cum s-a reuşit în final – Transilvania istorică (în care includ Banatul) şi Bucovina. Basarabia a revenit la patria-mamă pentru că între timp în Rusia se instaurase regimul sovietic, iar acesta scosese ţara din conflictul internaţional; ulterior, la conferinţele de pace, era firesc să nu i se accepte vreo pretenţie, mai ales că Anglia şi Franţa erau deja implicate în lupta pentru înlăturarea bolşevicilor. (Nimeni nu mai vorbeşte astăzi despre Cadrilater, aşa că îl omit şi eu.) Când se afirmă că liberalii au făcut România Mare (repet expresia, fiind clasică), aproape automat vine în prim-plan Ion I.C. – sau Ionel – Brătianu. Participarea lui la evenimentele care au dus la desăvârşirea statului naţional îşi pierde, însă, din strălucire dacă o diseci în amănunt. Nu trebuie uitat că, la începutul războiului, România era aliată cu Germania – ţara natală a lui Carol I. Prin urmare, rămânând neutri – prin ponderea liberalilor în consiliul de coroană din august 1914 – ne-am încălcat obligaţiile. Ionel Brătianu ar fi dorit încă de atunci intrarea în conflict de partea cealaltă, însă – evident – nu putea să se impună chiar într-atâta; era destul că venerabilul rege se dovedise încă o dată mai bun român decât mulţi dintre cei născuţi aici. A trebuit, deci, să ajungă la tron Ferdinand pentru ca – uzând şi de influenţa reginei Maria (ataşată – firesc – de Marea Britanie, patria ei; alte comentarii nu fac) – importantul politician să-şi pună în aplicare intenţiile. Nu mă opresc la aspectele discutabile, cum ar fi dacă la Bucureşti se dorea – precum în Ungaria – „Ardealul fără ardeleni“ (iarăşi o expresie arhicunoscută) sau dacă atacul peste Carpaţi s-a justificat din punct de vedere militar mai mult decât pătrunderea în Bulgaria (aflată alături de Germania şi Austro-Ungaria), pentru a face joncţiunea cu trupele generalului Sarrail, aflate la Salonic. În schimb, trebuie să reliefez proasta dotare a armatei române, nepregătită pentru un conflict de anvergură – ceea ce s-a vădit când s-a confruntat cu germanii. Condiţiile grele pe care le cunoaştem cu toţii – şi în care devin cu atât mai strălucite faptele de arme – au fost agravate de delapidările cu care suntem obişnuiţi şi astăzi. De aici au apărut „îmbogăţiţii de război“ – care trebuie să fi fost în mare parte liberali, deoarece ei deţineau industria din acea vreme, atâta câtă era. E drept că nu un guvern P.N.L. a încheiat pacea separată cu Germania când aceasta aproape că ne zdrobise, însă acea împrejurare a determinat în mare măsură ca Ionel Brătianu să facă destulă vreme anticameră la Clemenceau şi alţi politicieni importanţi când s-au semnat tratatele de pace postbelice. Şansa noastră a venit din partea S.U.A. – cum pare să fie şi în prezent: Transilvania s-a unit cu România pe baza dreptului la autodeterminare al popoarelor, postulat de preşedintele Wilson. Având în minte acest important aspect, mi-am pus întrebarea dacă au fost cu temei atâtea sacrificii şi asemenea oscilaţii (blând spus) în politică. (S-ar putea argumenta că interesul naţional justifică orice, însă atitudini precum cele menţionate au – când se face un bilanţ – efecte mai degrabă negative pentru imaginea de ţară şi popor.) Pe baza aceluiaşi principiu al autodeterminării s-au format Cehoslovacia, Polonia şi Iugoslavia. Dacă ultima a fost o alcătuire forţată, iar cea de-a doua avusese o parte (chiar cea principală, aş zice, din moment ce cuprindea şi Varşovia) înglobată de ruşi, teritoriul celei dintâi aparţinuse în întregime Imperiului austro-ungar. Revenind la România şi liberalii ei, nu se poate trece cu vederea că, imediat după ce au văzut realizată Marea Unire (în 13 decembrie 1918 – ca să fiu exact), au tras fără reţinere în cei care le cereau să îşi onoreze promisiunile la intrarea în război. Cu toate cele consemnate, se cuvine să recunoaştem că liderii liberali de astăzi nici pe departe nu se ridică la nivelul faimoşilor lor predecesori. Dacă stăm bine să ne gândim, termenii indicaţi de iniţialele P.N.L. nu au acoperire. Partid nu este, ci o gaşcă de profitori (la vârf, bineînţeles; păcat de membrii oneşti – şi nu mă îndoiesc că sunt destui). Cât este de naţional am arătat când m-am referit la preşedintele său, Tăriceanu. În fine, dacă în perioada marilor Brătieni liberalismul putea fi superpozabil peste un capitalism sălbatic, dacă aceasta era situaţia mai peste tot, acum nu mai intră în discuţie aşa ceva. Aceasta nu înseamnă, totuşi, că m-aş bucura ca P.N.L. în ansamblu să fie grav afectat – eventual să aibă soarta ţărăniştilor, cum mulţi doresc – după întărirea prin referendum a poziţiei preşedintelui Băsescu. Consider, însă, că ar fi de dorit ca membrii săi de bună-credinţă (numeroşi – îmi repet convingerea) să aibă forţa necesară pentru a impune o schimbare radicală, ducând spre liberalismul contemporan. Partidul ar fi astfel un deschizător de drum pentru grupări care să ilustreze cu adevărat social-democraţia sau creştin-democraţia. Până acum – afirm a nu ştiu câta oară – nu am văzut în România post-ceauşistă decât fripturism şi goană după ciolan.
miercuri, 10 noiembrie 2010
Liberalii în România
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu