Din câte îmi amintesc, am dat întâmplător peste o luare de poziţie a domniei-sale. Nu mai ştiu dacă era un interviu sau un articol, însă e sigur că autorul mi-a câştigat pe loc simpatia şi consideraţia. Aşadar, e de prisos să mărturisesc că am avut o surpriză plăcută când soţia mi-a adus cartea „Furtul unei naţiuni. România de la comunism încoace“. (Trec şi subtitlul, ca să fiu exhaustiv; e singura dată, mai ales că nu e menţionat când se face referire la ea.) De îndată ce am început să o citesc, gama sentimentelor a devenit mai largă; astfel, încă de atunci am hotărât să îi tratez conţinutul. Între timp am menţionat idei din această carte în alte articole sau lucrări mai ample. Îmi dau, totuşi, seama că nu e suficient, de vreme ce mi se pare extrem de grăitoare şi instructivă. O găsesc cu atât mai valoroasă cu cât reflectă ideile cuiva care a trăit întotdeauna într-o democraţie autentică şi – mai presus de asta – este un adevărat prieten al românilor; aş zice chiar că ne iubeşte mai mult decât ne iubim noi înşine. (Sub acest aspect nu constituie un unicat, ce-i drept.) Cunosc că profesorul Gallagher are şi alte cărţi legate de poporul şi ţara cărora le aparţin, însă pe aceasta o consider esenţială, ghidându-mă şi după titlu – semnificativ, după părerea mea. Când m-am apucat de acest comentariu, am avut cu deosebire în vizor să nu mă iau după ce s-a scris până acum – ceea ce mi se pare firesc. (O dată ce lansezi o lucrare, indiferent în ce domeniu, e de la sine înţeles că trebuie să aduci elemente originale – cel puţin după mine. S-ar putea, însă, ca şi acest punct de vedere să aibă în el o notă distinctivă, judecând după relativ numeroasele situaţii în care aşa-zişii autori preiau cele elaborate de alţii şi le trâmbiţează în chip de idei proprii. Nu detaliez, pentru că nu ţine de ce mi-am propus.) Cu aceasta în gând, am căutat pe Internet (neavând timp să mă duc prin biblioteci) ce s-a scris despre această carte a lui Gallagher. Cred că m-am informat suficient de amplu, aşa că îndrăznesc a afirma că – după ce am studiat ce mă interesa – am conştiinţa împăcată că nu merg pe drumuri gata bătătorite. Am găsit, în general, referiri cu totul sumare, al căror laconism este dat – cred – şi de neplăcerea autorilor de a se fi confruntat cu adevăruri despre ţara şi poporul din care sunt(em) parte. Consider la obiect recenzia lui Matei Martin, în „Cuvântul“ nr. 1 (331) – ianuarie 2005. O reproduc parţial, şi pentru că îmi va sluji în continuare – nu neapărat ca să o adopt fără rezerve: „…portretul pe care profesorul britanic îl face României şi elitelor care au condus-o este chinuitor de adevărat! Cartea lui Tom Gallagher nu vine cu noutăţi absolute, nici cu dezvăluiri şocante. Rezumată, ea ar putea fi redusă la doar câteva constatări simple şi pragmatice; multe dintre ele au fost deja vehiculate, în diverse forme, şi de observatori, şi de analişti politici de la noi. Dar felul în care le spune profesorul britanic – argumentat, tranşant, fără cosmetizări – dă acestor constatări o cu totul altă greutate: ele depăşesc stadiul de simple opinii devenind un ansamblu de analize pertinente. Pe de altă parte, fiind un observator străin – deci neimplicat, neutru – Gallagher are din start un capital de credibilitate de necontestat.“. Trebuie să adaug unele remarci ale Ruxandrei Cesereanu din revista „22“ (nr. 791 – mai 2005): „Una dintre ideile directoare este aceea că nu străinii au fost cei care au distorsionat România, ci malformarea a fost internă (…) Viciile româneşti ar fi astfel următoarele (ele nu sunt înşirate ca mărgele pe aţă, ci doar sugerate şi intuite): suspiciunea, labilitatea, corupţia cronică («elita cleptocrată», cum o numeşte inspirat autorul, fiind o caracteristică a tuturor regimurilor politice care s-au perindat în spaţiul românesc), rivalitatea internă. (…) Cercetătorul britanic mai constată un fapt îngrijorător: acela că românii au fost adesea (de-a lungul istoriei lor) apţi să fie agresaţi de propriii lor conducători, acceptând această agresiune ca pe un dat (spre deosebire de alte naţii, precum ungurii sau polonezii), iar sentimentul civic a fost, de aceea, mereu firav“. Aceste citate mi-au întărit ideea că nu voi copia pe nimeni; mai ales cel de-al doilea conţine divagaţii ale celei ce l-a scris. Desigur că voi reliefa şi eu unele din cele punctate în articolele menţionate; nu le pot ocoli, din moment ce ne definesc atât de bine ca popor (şi le simt din plin consecinţele). Intenţia mea este, însă, să pun accentul pe modul cum a tratat profesorul englez episoade ale istoriei noastre contemporane care m-au captat în aşa măsură încât m-am oprit în scris asupra lor. (Nu vreau să se interpreteze precedenta frază ca izvorând dintr-un orgoliu hipertrofiat; nu am pretenţia de a mă pune în paralel cu un autor deja faimos. Altceva doresc să transmit: întrucât scriu în primul rând pentru mine, e de înţeles că reliefez ce mi se pare demn de aşa ceva.) Se deduce, aşadar, că nu mi-am propus un fel de rezumat al cărţii – cu analiza implicită. Comentarii şi speculaţii s-ar putea face foarte multe – începând de la titlul original. "Theft of a nation" are şi nuanţa de furt de la o naţiune – adică tocmai ce captează o mare parte din atenţia autorului. În româneşte această nuanţă nu este atât de clară, dar poate fi percepută; prin urmare, nu mai e nimic de adăugat aici. O altă precizare la care ţin, având în vedere că e posibil ca unii care vor da peste aceste rânduri să nu fi citit cartea, este că se descrie situaţia doar până în 2003-2004. În consecinţă, nu se poate găsi nimic despre actuala guvernare. Consideraţiile lui Gallagher, însă, rămân pe deplin valabile, bineînţeles; ar fi fost o adevărată minune să avem parte de altceva decât până acum, după cum va reieşi din afirmaţii pe care le voi reproduce şi pentru că mi-au dobândit acordul. (De altfel, el însuşi se menţine pe poziţia critică faţă de clasa politică românească, aşa cum s-a putut constata recent. Există un articol ilustrativ în „Ziua"' – inclusiv ediţia online.) Ca să intru pe deplin în temă, se cuvine să adaug că – oricât l-aş preţui – nu se pune problema să preiau de-a gata ideile autorului. Nu trebuie eu să accentuez cât este de apropiat de români (pentru aceasta, mai cu seamă, am cele mai bune sentimente pentru el – spun acum, dacă nu s-a înţeles), însă are limita dată de faptul că ne priveşte, totuşi, din exterior. Unele părţi ale lucrării dau la iveală acest aspect – care, însă, nu poate fi etichetat drept neajuns; evident că numai un român îi poate înţelege deplin pe ai lui, plus că participarea afectivă la evenimentele descrise e cu totul alta dinăuntru. Ajungând aici (şi fără să mai fac referiri la subiectivitatea inerentă fiecăruia dintre noi), voi sublinia că de neşters pentru mine (deci pe primele locuri în ierarhia amintirilor) sunt decembrie '89 şi marea mineriadă. (De altfel, lor şi intervalului dintre ele le-am dedicat o lucrare mai amplă, al cărei titlu – „Cele şase luni“ – mi-a venit aproape automat.) E clar, deci, că voi pedala pe pasajele din cartea lui Gallagher ce tratează aceste momente de cotitură. Era normal să mă aştept la descrierea lor, însă am ajuns să pun pe acelaşi plan consideraţiile generale cu privire la societatea românească modernă şi contemporană, pe care le văd ca venind în completarea unei idei ce o expusesem frecvent (dar rareori în scris): comunismul a fost aici mai sălbatic decât în centrul Europei – şi a lăsat urmări mai puternice – pentru că s-a grefat pe o stare de lucruri provenind dintr-o mentalitate de care se pare că nu vom scăpa, în ciuda a ce aş dori eu. Iată ce spune autorul: „În materie de expoatare, incompetenţă şi proastă folosire a resurselor naţionale, regimul comunist (1946-1989) a fost cel mai rău pe care l-a cunoscut vreodată România. Dar există multe dovezi care sugerează că el a intensificat tipare deja existente ale comportamentulu negativ în politică, introducând de asemenea altele noi.“.Este o afirmaţie în legătură cu ideea din chiar primele rânduri ale introducerii, născută din analiza unui autentic clişeu autohton (şi prin vehicularea lui intensă, de vreme ce este ilustrativ pentru tendinţa de a fugi de răspundere, cvasi-caracteristică alor noştri): poziţia la răscrucea intereselor (dublată de bogăţiile naturale – adaug aceasta, făcând parte integrantă din clişeul descris, chiar dacă nu se menţionează în lucrarea de care mă ocup) ne-a făcut să sacrificăm progresul pentru păstrarea fiinţei naţionale. Citez: „E greu de negat că România a suferit într-adevăr din cauza faptului că se află într-o parte a lumii care a fost martora unor frecvente ciocniri între mari puteri, state locale şi chiar sisteme sociale rivale. (…) Dar, fără a ignora vicisitudinile pe care România le-a avut de înfruntat datorită poziţiei geopolitice sensibile, cartea aceasta va căuta să demonstreze că problemele pe termen lung care i-au paralizat şi i-au distorsionat dezvoltarea au avut în primul rând cauze interne.“ Alineatul următor începe cu o altă teză interesantă – asupra căreia, recunosc, nu meditasem suficient de profund: „România nu şi-a format niciodată o elită care să combine apărarea propriei poziţii cu un efort autentic şi susţinut de a îmbunătăţi situaţia şi perspectivele populaţiei. Românii au fost văzuţi mai mult ca nişte supuşi decât ca nişte cetăţeni de regimurile de culori politice contrastante care s-au perindat.“. În paginile consacrate istoriei noastre între 1859 şi instaurarea comunismului se aduc destule argumente în favoarea acestei afirmaţii. Găsesc că nu e lucrativ să le reproduc; cu toţii ştim prea bine ce s-a întâmplat în 1907 – ca să dau cel mai izbitor exemplu (inclusiv pentru autor, din câte se poate deduce.) Există, însă, şi o scurtă prezentare a trecutului nostru înainte de prima Unire, unde mi-a captat interesul doar faptul că un englez a pătruns ce înseamnă fanariotismul. (Sunt şi eu român; fac haz de necaz.) Din introducere mai e de reţinut – după mine – comparaţia dintre România post-comunistă şi majoritatea ţărilor din America Latină. Nu trebuie să priveşti din afară (mai ales de pe poziţia unuia născut şi trăit o viaţă întreagă într-un loc unde primatul justiţiei – de la care porneşte cam totul – are vechi tradiţii) ca să conştientizezi acest adevăr; toţi cei de aici care ne-am străduit să dobândim orizont observăm că ţara prezintă mai degrabă caracteristici de republică bananieră decât de membru al Uniunii Europene – cum vom fi peste nici 2 luni. Profesorul Gallagher atribuie această stare de lucruri faptului că aici nu s-a putut înfiripa o democraţie autentică, substratul major fiind relevat mai sus. Nu prea avem cum să nu acceptăm această idee a sa, însă cu totul altfel stă situaţia când aduce în discuţie perioada interbelică, punând un tranşant titlu de subcapitol: „Intelectualii României: duşmani ai libertăţii“. Sunt cel puţin discutabile referirile denigratoare la naţionalismul unor intelectuali cu simpatii legionare – în primul rând Mircea Eliade şi Nae Ionescu. Le găsesc cu atât mai surprinzătoare (ca să nu zic altfel) cu cât provin de la un reprezentant al unei naţiuni care numai prin cosmopolitism nu s-a caracterizat. La ei, însă, e vorba – probabil – de demnitate naţională. Totuşi, negând dreptul altor popoare la aşa ceva, ajunge tocmai la ce critică în subcapitolul al cărui titlu m-a şocat. Nu e locul aici să discut sorgintea mişcării legionare şi cât de xenofobă şi antisemită (aspect veşnic sensibil şi alunecos) a fost ea în realitate, dar nu mă pot abţine să remarc că autorul omite cu bună-ştiinţă că atracţia tinerilor (inclusiv a multor capete extrem de luminate) către curentul lui Zelea-Codreanu a fost determinată de năzuinţa de a înlocui corupţia şi haosul care domneau şi atunci în România (la o altă scară, ce-i drept) cu ordinea. Am afirmat că se omite intenţionat această faţetă pentru că este tratată destul de amănunţit şi pertinent perioada după Marea Unire. (Există, totuşi, şi aici afirmaţii greu tolerabile. Astfel, se spune că am căpătat 31, 5 % din teritoriul Ungariei. Pentru cine ar crede ca sunt hipersensibil la nuanţa jignitoare a termenului, voi reda un fragment aflat pe aceeaşi pagină – 45, ca să fiu pe deplin exact: „O ţară altădată compactă devenise o entitate multinaţională, în care o serie de minorităţi alcătuiau nu mai puţin de 29,1 % din populaţie“. Sună ca o cunoscută teză kominternistă – care, de altfel, a determinat scoaterea în afara legii a Partidului Comunist din România.) Dacă neglijează circumstanţele dezvoltării curentului legionar (având totuşi obiectivitatea să pună problema că a apărut sub influenţa revirimentului Germaniei şi Italiei, contrapus la ce imagine ofereau Anglia şi Franţa), nu uită, în schimb, să lovească în naţionalismul anilor '40 cu argumente extrem de subţiri. În speranţa de a fi convingător, expune un citat din Eugen Ionescu, reflectându-i concepţiile din 1945: „Cât de diferit ar fi fost totul dacă cei doi [Nae Ionescu şi Eliade] ar fi fost nişte dascăli buni […] Dacă Nae Ionescu n-ar fi existat… astăzi am fi avut o minunată generaţie de lideri cu vârste între 35 şi 40 de ani. Din cauza lui, aceştia au devenit cu toţii fascişti. El a creat România stupidă, înspăimântătoare, reacţionară.“. Nu ştiu dacă marele dramaturg şi-a amintit de aceste vorbe când a fugit de comunism sau când s-a autodeclarat „golan“ în timpul manifestaţiei din Piaţa Universităţii, îndreptată mai ales spre fostul activist de rang mare ce lansase termenul injurios, de furie că există destui care nu înghit transformarea sa aparentă – esenţială pentru ca el şi cei din aceeaşi categorie să nu dea socoteală pentru cât dăunaseră timp de 45 de ani. Chiar dacă nu suntem de acord cu unele puncte de vedere ale autorului, se cuvine să le tratăm cu toată seriozitatea, dat fiind că le putem considera ilustrative pentru lumea occidentală – în care dorim să ne integrăm. Prin urmare, întreaga carte trebuie citită şi analizată cu deosebită atenţie. Totuşi, îmi voi permite să trec peste capitolul ce descrie regimul comunist; îmi ajunge că am trăit o parte de luat în seamă din acele vremuri, plus că aş simţi tentaţia de a raporta ce am scris eu despre perioada ceauşistă – în lucrarea „Cele şase luni“, deja pomenită – la viziunea lui Gallagher. Fără a scădea valoarea acesteia, trebuie să accentuez că – din fericire pentru el – n-a fost nevoit să suporte un asemenea regim. E clar că nu am nimic de adăugat. Mai există, totuşi, un motiv pentru care las deoparte ceea ce convenţional denumim comunism (cu toate că nu a fost, dacă ne luăm după teorie); mă grăbesc să ajung la o perioadă cu totul deosebită din viaţa mea. E firesc să o percep aşa: nu mulţi au privilegiul să fie martori la sfârşitul unei orânduiri, iar impresiile sunt în ton cu senzaţia de înlăturare a opresiunii, chiar dacă numai cu atâta am rămas. Mă gândesc, însă, că ar fi fost tragic să trăiesc ca adult tânăr (sunt născut în 1960) o schimbare de situaţie în sens invers, precum bunicii mei, la vârstă cu doar câţiva ani mai înaintată. Se înţelege, aşadar, că privesc cel puţin cu rezervă că se consacră doar câteva rânduri fazei cu adevărat revoluţionare din decembrie 1989, indiferent că am întâlnit un fel de scuză – cu valoare şi de preîntâmpinare a obiecţiilor – pentru această atitudine: „Rămâne încă să fie scoasă la lumină întreaga istorie a unor evenimente care au conţinut elemente ale unei lovituri de stat improvizate în grabă şi ale unei revolte populare spontane, deşi reconstituirea săptămânilor pline de tensiune de la sfârşitul lui 1989 ar lua mai mult spaţiu decât cel disponibil aici.“. De apreciat este, însă, încă o dată, forţa analitică (şi de sinteză, în acelaşi timp): „(…) revolta populară spontană de la Timişoara – şi mai târziu de la Bucureşti – a fost urmată de un puci intern pe care Ceauşescu nu a fost în stare să-l înăbuşe.“. Redarea extrem de sumară a unui eveniment pe care îl percep ca unic mi-a produs o reticenţă cu atât mai serioasă cu cât în continuare se consacră un spaţiu larg problemei minorităţilor – cu referire practic exclusivă la maghiari, aşa cum suntem obişnuiţi. E clar, deci, că nici viziunea asupra evenimentelor de la Târgu-Mureş nu mă satisface, după ce am fost conectat la ele pe viu: se pune accent doar pe violenţele românilor din Hodac şi Ibăneşti. Mi se poate reproşa subiectivitea de ardelean cu aceeaşi naţionalitate, însă actele barbare de atunci le coroborez cu relatările din vremea ocupaţiei horthyste, ca şi cu percepţii proprii. Totodată, nu pot să ignor că englezii au fost mai totdeauna pro-maghiari în disputele legate de Transilvania şi – mai mult – s-au împotrivit Unirii de la 1859. Una peste alta, aş zice doar că Tom Gallagher arată că aparţine poporului său – şi e mai bine să nu îl pun în paralel cu compatrioţi ca Arnold J. Toynbee sau Keith Hitchins, cărora le-am apreciat atitudinea faţă de trecutul nostru. Fenomenului Piaţa Universităţii i se acordă un spaţiu decent, ţinând cont că e o lucrare de istorie politică – şi încă scrisă de cineva de la care nu era de aşteptat participarea afectivă la ce a fost acolo, mai ales că încă nu ne cunoscuse ţara şi oamenii. Măcar aici nu am dubii cu privire la obiectivitatea autorului, ceea ce e valabil şi în legătură cu primele alegeri, dar cu deosebire în ce priveşte marea mineriadă – alt episod pe care îl percep ca extrem de important, după cum am arătat. Atunci mi s-a vădit că dominaţia lui Iliescu şi a alor săi devenise fermă, deci vom fi deturnaţi de la drumul ce-l visam la răsturnarea lui Ceauşescu. Firesc – pot spune – Gallagher nu dă acestui moment semnificaţia pe care tocmai i-am atribuit-o (şi am convingerea că nu sunt singurul). Redă, însă, fără ocolişuri ce s-a întâmplat – inclusiv reacţia internaţională (la care şi el, ca occidental, s-a asociat, probabil – chiar dacă nu lasă să transpară asta). Un singur minus pot să-i găsesc: nu a arătat explicit că Iliescu a instigat minerii la vandalisme. (Mai important, datorită efectului, este că – în sfârşit – a fost sesizată justiţia asupra acestei fapte penale.) Considerente asemănătoare celor care m-au făcut să trec peste perioada comunistă mă îndeamnă să nu zăbovesc prea mult la anii începând din 1990. E de-a dreptul dureros să retrăieşti atâtea jafuri (prezentarea lor detaliată, ce ocupă partea cea mai mare a cărţii, duce cu gândul la semnificaţia titlului), ca şi nesocotirea ostentativă a justiţiei şi democraţiei. Trebuie să mărturisesc că guvernarea Convenţiei Democratice a fost dezamăgirea mea principală în perioada recentă; de la ceilalţi nu aveam ce aştepta, un alt citat prinzând plastic esenţa: „Dacă România ar fi comparată cu un magazin de bijuterii, s-ar putea spune că, timp de doisprezece ani, Iliescu a fost un client fidel care a distras atenţia personalului de vânzări, în timp ce complicii lui au fugit în mod repetat cu cele mai valoroase bijuterii.“. Aşadar, mă voi opri doar la aspecte grăitoare pentru mine. Iniţial m-am mirat că se rezervă un capitol întreg denigrării lui Corneliu Vadim Tudor, dar – spicuind întreaga carte pentru a alcătui această scriitură – mi-am dat seama că a intrat în joc adversitatea autorului faţă de unele manifestări ale naţionalismului românesc. Chiar în aceste condiţii, îmi apare că tot capitolul scoate la suprafaţă o contradicţie în gândire: pe de-o parte se subliniază permanent în lucrare adâncirea faliei dintre cei de la putere şi cetăţenii de rând (pe căile cunoscute, deci în dispreţul celor din urmă), iar pe de altă parte se izbeşte în omul şi partidul care măcar propuneau soluţii accesibile la marile nemulţumiri ale populaţiei. Că nu le-ar fi aplicat, e altă chestiune; sunt convins că Vadim – dacă ar fi ajuns preşedinte – ar fi devenit mult mai moale decât vrea să pară, adică aşa cum e în realitate. Puţină introspecţie psihologică – pe care nu am întâlnit-o la Gallagher – te duce la concluzia că numai gura e de el (ca să folosesc o expresie neaoşă). Este unul dintre motivele pentru care l-am votat în turul II din 2000 – situaţie la care n-aş fi crezut că voi ajunge. Mi-am imaginat, însă, condiţii normale, iar neîndeplinirea lor îmi dă prilejul să arăt motivul esenţial care m-a împins la acest gest: trebuia neapărat să votez împotriva lui Iliescu, indiferent cine era contracandidatul. Astfel, mi-am zis că mai bine un guraliv cu sănătate mintală îndoielnică decât un criminal – şi voi rămâne la această părere. Cum am arătat încă de la început, din interior multe se văd altfel. Există, însă, destule – repet – asupra cărora nu numai că sunt de acord cu autorul englez, ci mă raliez total opiniilor lui (nu cu bucurie, ce-i drept). Între ele voi puncta – cu adausul că mă preocupă de multă vreme, existând mărturii scrise – lipsa de solidaritate şi rivalitatea prost înţeleasă, din care derivă abandonul semenilor şi idealurilor pentru avantaje materiale. Un caz particular al acestei racile cronice este detaşarea de mase a aşa-zişilor intelectuali de elită, redată cu acuitate în carte. Această atituidine exact opusă – zic eu – faţă de ce ar trebui să consitituie misiunea unor minţi luminate este şi ea una din cauzele menţinerii mediului de tip oligarhic; fără ridicarea nivelului general al populaţiei nu se poate crea o societate civilă puternică. De asemenea, este trecut în revistă un fenomen şi mai alarmant: alienarea tineretului. Marea majoritate – cum ştim şi din statistici recente – doresc să emigreze, observând că aici nu au perspective. (Fiul meu – în vârstă de 20 de ani şi student la calculatoare – respinge deocamdată ideea, dar îl îndemn eu.) Nu mai vorbesc de alunecarea înspre droguri sau anumite genuri de muzică şi textele lor. Toate acestea duc uşor la ideea că e foarte posibil să devenim o naţiune fără viitor. Există un capitol de concluzii – cu subtitlu perfect adecvat, având în vedere că spune totul în câteva cuvinte : „Rolul crucial al UE“. Vrând-nevrând, trebuie să fim de acord cu această idee, chiar dacă autorul îşi construieşte argumentaţia pornind de la premisa că PSD va câştiga alegerile din 2004. (De fapt, aşa a şi fost – cum probabil se mai ştie. Doar intervenţia de forţă a preşedintelui Băsescu – el a fost elementul surpriză şi pentru Gallagher, cred, judecând după ce scrie – a făcut să avem altă culoare de guvern.) Din punctul meu de vedere – ca şi al analistului englez, orientându-mă după articolele recente – nu e, însă, practic, nicio diferenţă. Astfel, rămâne valabilă caracterizarea generală de la sfârşit: „Ţara a devenit o junglă politică şi economică, în care doar cel mai puternic supravieţuieşte. O mulţime de tehnici au fost create pentru a submina democraţia în mod subtil şi pentru a lăsa averea statului în câteva mâini. Simţul datoriei sociale faţă de cel mai slab din societate se diminuează rapid. Foarte puţini reprezentanţi ai opoziţiei democrate şi chiar ai societăţii civile sunt capabili să dea formă unei idei care să descrie un viitor economic stabil pentru întreaga societate.“. (Simt nevoia să adaug ce nu se relevă nicăieri în carte: aşa-zişii oameni politici, indiferent de apartenenţa nominală, se înţeleg perfect când e vorba de privilegii în dauna indivizilor obişnuiţi. Un exemplu izbitor este votarea în parlament a propriului buget.) Revenind la afirmaţia citată, se mai poate comenta că e completată de chiar ultimele rânduri: „Va fi o ironie a sorţii dacă rezultatul esenţial al angajamentului UE faţă de România se va dovedi până la urmă acela de a consolida de fapt puterea elitei conducătoare, care s-a regrupat după căderea comunismului în 1989. Dacă se va întâmpla acest lucru, UE va consolida tradiţiile istorice şi metodele care au făcut România sinonimă cu proasta guvernare de-a lungul celei mai mari părţi din istoria sa. E firesc ca o asemenea lucrare să dea naştere la reflecţii. Ale mele sunt pesimiste – cel puţin pe termen scurt. În a le reda, voi porni de la un fragment din prezentarea făcută cărţii de editura „Humanitas“, care a publicat-o: „Nu ştim câţi dintre puternicii de azi sau de ieri vor parcurge cartea şi se vor programa pentru un examen de conştiinţă.“. Eu sunt convins că niciunuia nu-i va păsa. Aşadar, există două variante: ori totul va continua (în eventualitatea descrisă de Gallagher drept ironie a sorţii), ori vom fi sub un control sever, ceea ce merge pe o tradiţie jenantă din istoria românilor (Înalta Poartă şi altele – menţionate, de altfel, în lucrare), arătând că singuri nu suntem în stare să edificăm o societate corespunzătoare – inclusiv guvernarea. Pe termen lung, situaţia s-ar putea să fie mai bună, însă mi-e teamă de anumite tendinţe ale Uniunii Europene, începând cu o supraveghere a individului – datorită tehnologiei – la care regimurile comuniste doar visau.
marți, 9 noiembrie 2010
Tom Gallagher şi românii
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu